Nl - Fr - Eng – Deu….

maandag 28 juni 2021

Slager Philippe Soete hofleveranciers van de Rode Duivels

Reeds enkele jaren is Slager Philippe Soete van vleesbedrijf ‘Meatier’ uit Schore – Middelkerke hofleverancier van de Rode Duivels (EK, WK , halve finale, vriendschappelijke en kwalificatiewedstrijden) wanneer ze samen komen te Tubeke.

Zo is het Meatier rundsvlees en Schorenaer hoevekip al enkele jaren een graag geziene gast bij de rode duivels te Tubeke. De gedreven Philippe Soete is oud-leerling van de Slagers-traiteurschool van Diksmuide!

 
Belgische Bondscoach Roberto Martinez  en  topchef Bartel Dewulf op bezoek


Philippe Soete had voor het EK
het genoegen om Roberto Martinez , zijn entourage en topchef Bartel Dewulf te mogen ontvangen op zijn site te Schore.

De mensen van de Belgische federatie kregen een uitgebreide rondleiding door het bedrijf, maakten kennis met de Meatier runderen, de geweldige Schorenaer hoevekip en kregen nadien een woordje uitleg van Philippe Soete voor wat Meatier staat en voor wat ze willen gaan.




Drie à vier keer per week leveren

 “5 kg carpacciovlees, 6 kg varkenswangen, 6 kg kalfsblanket, 100 stuks kip filet, 6 kg soepballetjes van kalf en dan nog wat kippedijenvlees. Zo ziet de doorsnee bestelling voor het team - spelers én staf – eruit. Dat leveren we drie à vier keer per week. Die mannen kunnen goed eten”, zegt Philippe.

 Duurzaam ondernemen met een korte keten verhaal

“We zijn een familiebedrijf dat zelf onze dieren kweekt. We telen ook een groot deel van het voer zelf. En in de weides zaaien we extra klaver. We hebben voorts nog een eigen ras van hoevekippen, de Schorenaer. En we proberen alles zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Ook de bevalling van runderen. Keizersnedes vermijden we het liefst.  Alles voor het beste stukje vlees”, aldus Philippe Soete


Een dikke proficiat aan Philippe, zijn echtgenote Veerle en team!

Info: www.meatier.be

Redactie: bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/

dinsdag 8 juni 2021

De Koninklijke Landsbond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België begeleidt beenhouwers en traiteurs naar het digitale tijdperk

De Koninklijke Landsbond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België begeleidt beenhouwers en traiteurs naar het digitale tijdperk

Brussel, 9 juni 2021

De Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België helpt haar leden met het aantrekkelijker maken van hun winkel. Dat doen ze door webinars te organiseren over hoe ze zich ook online beter kunnen profileren via hun website of sociale media. Edenred, marktleider onder de diensten- en betalingplatforms, is de digitale expert van dienst. 

Tijdens de coronacrisis hebben veel consumenten de weg opnieuw gevonden naar de ambachtelijke beenhouwer hetgeen uiteraard positief is voor onze sector. In dezelfde periode hebben digitale toepassingen een hoge vlucht genomen omdat online aankopen/verkrijgen van informatie vaak de enige mogelijkheid was voor de consument. Veel beenhouwers zijn evenwel nog niet helemaal vertrouwd met deze digitale toepassingen hoewel dit een belangrijk aspect geworden is bij het handel drijven.   

Daarom stelt de Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België een reeks webinars voor aan hun leden. Daarin leren de professionele beenhouwers en traiteurs om zich digitaal te profileren en online klanten aan te trekken.

Ivan Claeys, voorzitter van de Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België: ‘Deze webinars komen zeker gelegen. Het online-verhaal is nog niet helemaal ingeburgerd in onze sector. Naast de passie voor de ambacht, moeten beenhouwers de kans krijgen om in te spelen op alle nieuwe toepassingen. Deze webinars moeten hen hier alvast mee op weg helpen.’ 

Edenred heeft als digitaal expert en vertrouwde partner van de nationale beroepsvereniging de webinars op poten gezet en ingevuld. Zo delen ze hun kennis van de digitaliserende voedingssector met de Beenhouwers.

Olivier Bouquet, algemene directeur van Edenred België: ‘We vinden het belangrijk om onze partners te steunen en zijn bovendien in de ideale positie om onze digitale expertise door te geven. Door middel van deze webinars helpen we lokale ondernemingen veelzijdiger te zijn en zich aan te passen aan veranderende tijden.’

Over de Koninklijke Landsbond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België

De Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België is de beroepsorganisatie voor ambachtelijke slagers, spekslagers en traiteurs.

https://bb-bb.be/

Tom Roelens

FINN

tom.roelens@finn.agency

+32 4 96 96 94 83

https://www.finn.agency/nl







maandag 7 juni 2021

Vlaanderen zet lokale voeding op de kaart

Vlaanderen zet lokale voeding op de kaart

Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie, Landbouw en Voeding, en VLAM geven de aftrap voor een initiatief dat het belang en de eigenheid van onze lokale voeding stevig en voor de lange termijn in de kijker zet. Het label “Lekkers van bij ons” zal de komende maanden en jaren breed worden gepromoot op alle plaatsen waar we te maken hebben met voedsel: aan de ingang van winkels en horeca, in de rekken van de supermarkt, op de menukaart,...

Toch gaat dit over meer dan een label. 31 Vlaamse federaties en verenigingen uit de voedingssector, horeca en handel zetten de schouders onder een brede waaier van tastbare acties die de lokale voeding in de kijker zetten.


De minister steekt haar enthousiasme over onze lokale voeding niet onder stoelen of banken: “Zowel de Belgische keuken als de basisproducten die er deel van uitmaken behoren tot de absolute wereldtop. Dat is in de eerste plaats de verdienste van degelijk vakmanschap, in alle geledingen van onze voedingsindustrie. Dat verdient meer aandacht en applaus. Het voorbije coronajaar was de waardering en belangstelling voor onze lokale economie en lokale voeding bijzonder groot. Noodgedwongen gingen we allen meer aan het fornuis staan. Tegelijk keken we reikhalzend uit om ons te laten verwennen door onze horeca. Dit momentum nemen we stevig vast om producten van eigen bodem sterker dan ooit naar voren te schuiven.”

Vlaams minister Hilde Crevits bracht, in samenwerking met VLAM, alle sectorverenigingen en federaties rond de tafel met één doel: We zetten de lokale voeding op de kaart zoals dat nog nooit eerder werd gedaan. “Het ontwerpen van een logo is slechts een eerste stap, de kunst bestaat erin om te overtuigen en alle betrokken partners met de neus in dezelfde richting te krijgen. De alliantie die we hiervoor konden aanspreken is ongezien. Dit is geen stunt of eenmalige actie, het is de aftrap van een project dat we op lange termijn willen doorzetten.”


De volledige Vlaamse voedingssector – van primaire productie tot kleinhandel; van verwerking tot de korte keten en de horeca – schaarde zich op enkele maanden tijd achter één sterk gemeenschappelijk doel: blijvende aandacht voor onze lokale voeding. Deelnemers onderschrijven een charter onder de noemer “Voedsel verbindt boer en burger”. Het project wordt gedragen door de sterke schouders van 31 partners die in Vlaanderen een sleutelrol spelen in onze voeding.

Dit is zonder meer de meest omvangrijke en ingrijpende campagne voor lokale voeding die we al ooit zagen in Vlaanderen. Dit vergde een intensieve samenwerking van federaties binnen uiteenlopende sectoren, van landbouw en horeca tot handel. Vijf belangrijke “werven” vormen de pijlers van deze campagne: het Algemeen Boerensyndicaat, de Boerenbond, Fevia Vlaanderen, Horeca Vlaanderen en Unizo.

De komende maanden zal er ingezet worden op het werven van ambassadeurs, het uitwerken van educatieve projecten en de maand van lokale voeding.

Retailers, horeca-uitbaters, verwerkers en producenten die zich engageren, zullen het gemeenschappelijk label ‘Ambassadeur Lekker van bij ons’ gebruiken. Hiervoor zijn fysieke en digitale dragers gemaakt waaronder een raamsticker, een muurplaat, een toogdisplay en een kledingpin. Naast het nieuwe label dat snel overal zal opduiken op onder meer de deur van de slager en het café en op de menukaart van het restaurant, zullen ook supermarkten aan de slag gaan met hun rayons, promostand en -folder. Verder loopt er nu al een onderzoeksproject om alle opleidingen in kaart te brengen en in de lessenpakketten te integreren, Zo wordt een brede waaier aan educatieve communicatie opgezet over lokale voeding. Daarnaast wordt mei vanaf 2022 de maand van producten van bij ons. Tijdens deze maand zal de hele keten lokale voeding extra in de kijker zetten.

Vier bedoelingen staan voorop: fierheid voor lokale voeding aanwakkeren, voorkeur voor deze producten, de herkenbaarheid van het lokale product verhogen en zowel de consument als de professional bewuster doen kiezen voor producten van bij ons

Het nieuwe label werd vandaag door de minister onthuld bij brouwerij De Hoorn / Palm in Steenhuffel. Palm is de eerste gehonoreerde ambassadeur van het label, waarna velen zullen volgen. “Dat gaan er snel vele honderden worden, over heel Vlaanderen,” verzekert Filip Fontaine. Als algemeen directeur van VLAM is hij de stuwende kracht achter het initiatief: “Elke ondernemer die lokale voeding produceert, verkoopt, verwerkt of serveert, en fier is om dat in het vaandel te voeren, kan het ambassadeurschap online aanvragen en het label gebruiken. Dit werd bewust zeer laagdrempelig gehouden. Gegadigden kunnen dit aanvragen via het platform voedselverbindtboerenburger.be.”

(*) Dit project berust op de actieve samenwerking tussen VLAM, het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse Overheid, Algemeen Boerensyndicaat, Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie, Belgapom, BioForum, Boerenbond, Belgische Kalfsvleessector, Comeos, Federatie van het Belgisch Vlees, Fenavian, FERM, Fevia Vlaanderen, Groene Kring, Horeca Vlaanderen, Jong ABS, Landsbond der Beenhouwers, Landsbond Pluimvee, Nationaal Verbond van Eierhandelaars, Nationaal Verbond van Pluimveeslachthuizen, Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties, Federatie van de Belgische groenteverwerking, Rederscentrale, UNIZO/Buurtsuper.be, Vereniging van Industriële Pluimveeslachthuizen van België, Federatie van Vishandelaars, VISGRO, Steunpunt Streekproducten, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en Vereniging van de Vlaamse Provincies.

Bron: VLAM

 

 

 

zondag 23 mei 2021

ONLINE… Nationale infoavonden - Belgische Beenhouwersbond

WAT WIJZIGT ER ?


Helaas kunnen ook dit jaar de voorjaarsinfoavonden niet live doorgaan!

Daarom organiseren wij op:

7 en 10 juni 2021 twee online infoavonden

De avonden starten om 20 uur en u

kan HIER inloggen.





PROGRAMMA

  • Info aangaande de werking van de Landsbond en de aankomende vakwedstrijden (door voorzitter Ivan Claeys).
  • Hoe vergroot ik mijn omzet door goede onlinecommunicatie en het gebruik van moderne tools (door Edenred).
  • Presentatie Duroc d' Olives.

Tot kijk!

Namens het bestuur.

De Nationale Voorzitter,

Ivan Claeys


zaterdag 22 mei 2021

Lekker van bij Ons organiseert de ‘WEEK VAN HET STOOFVLEES’ - 24 tem 28 mei

 
Ter ondersteuning van die week wordt een heuse mediacampagne opgezet op de kanalen van VLAM.
 

Wanneer je denkt aan de Vlaamse culinaire klassiekers dan mag stoofvlees absoluut niet ontbreken. Het is een echte klassieker met frietjes en daarbij een frisse salade of gegrilde groenten. Je kan er diverse soorten vlees van bij ons in verwerken. Geen wonder dat we het hele jaar door smullen van deze lekkernij!
 
We delen graag met jou enkele tips om stoofvlees perfect klaar te maken:
¬ Ga voor vlees waar nog een beetje vet aan zit. Dit geeft veel meer smaak en wordt ook malser.

¬ De belangrijkste kruiden voor stoofvlees zijn peper, zout, tijm en laurier.

¬ Naast de kruiding is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen zoet en zuur. De zoete smaak creëer je met stroop, bruine suiker of peperkoek, de scherpere toets door een boterham met mosterd of een beetje azijn toe te voegen.

¬ Gebruik in je stoofvlees een bruin bier dat niet te bitter smaakt zoals Petrus Oud Bruin, Liefmans Goudenband of donkere Leffe. Ook een fruitig bier (zoals Rodenbach) kan perfect.

¬ Stoofvlees moet lang pruttelen, maar zeker niet koken.

¬ Stoofvlees is een dag later nog lekkerder. Schep eerst de stukjes vlees uit de pot. Warm de saus op en voeg pas op het einde het vlees toe. Zo gaart het vlees niet te ver.
 
Ook jij als slager kan deze feestweek in de kijker zetten in je winkelpunt. Inspireer je klanten met diverse stoofvleesrecepten
of zet stoofvlees in promotie die periode. In het vakblad 'De Belgische Beenhouwerij' vind je ook een affiche die je in je winkel kan ophangen.

woensdag 5 mei 2021

Vlees bevat minder vet, maar boet in aan smaak en sappigheid !

Vlees bevat minder vet, maar boet in aan smaak en sappigheid !

Onze varkens zijn te mager…

Bron: Nieuwsblad 03/05/2021

Lees de reportage in pdf bestand (klik hier)



Veganistisch dieet niet geschikt voor tieners !

Veganistisch dieet niet geschikt voor tieners !
Hoge Gezondheidsraad heeft nieuw advies...

Bron: Het Nieuwsblad 28/04/2021

Lees de reportage in pdf bestand (klik hier)
 



vrijdag 30 april 2021

Nieuwe schoolbibliotheek in het GO! Atheneum Diksmuide

Het GO! Atheneum Diksmuide opende na de paasvakantie een eigen bibliotheek waarin meer dan 900 boeken komen te staan. Hopelijk nemen de leerlingen hierdoor sneller eens een boek ter hand en wordt het leesplezier ook bevorderd.
We stelden enkele vragen aan de initiatiefnemer Goran Lowie, jonge en ambitieuze leerkracht, tevens oud-leerling van het Atheneum.

Goran Lowie aan het werk in ‘zijn’ bib


 
Zo, een eigen schoolbibliotheek. Vanwaar het idee om die op te starten?
We merkten dat kinderen toch wel heel weinig lezen. De verschillende taalleerkrachten hadden wel hun eigen klasbibliotheekje, maar het werd tijd om de stap te nemen om een bibliotheek op te starten op schoolniveau. De beslissing werd dan aanvankelijk gemaakt om een bibliotheek te organiseren in de studiezaal, maar uiteindelijk werd ook de digitale stap gemaakt met behulp van een bib-website.
 
Hoe is de bib dan tot stand gekomen?
We plunderden de boekenkasten, maakten een selectie uit oud materiaal, deden een oproep bij collega’s om boeken te schenken, en kochten ook nieuwe boeken. Die aankopen worden gebaseerd op leeslijsten voor leerlingen van het secundair, maar ook op input van de leerlingen zelf.
 
Je sprak over een digitale stap, wat houdt dat dan in?
De catalogus van de website is volledig te raadplegen op de bib-site. Leerlingen krijgen een eigen account waarmee ze boeken kunnen reserveren. Ze kunnen ook zoeken op specifieke genres, kenmerken, auteur en op aanraders per graad. Op deze manier krijgen we meteen een echte bibliotheek van de 21ste eeuw. Doordat we dit digitaal systeem hebben, kunnen ook leerlingen van de andere campus meegenieten van de bib.
 
Worden er verder nog stappen gemaakt om leesplezier te bevorderen?
Zeker. Elke maand zullen de leerlingen ook enkele leestips krijgen waardoor specifieke werken in de kijker worden gezet. Ze krijgen de keuze uit een divers aantal boeken, schrijvers, thema’s en genres. Op deze manier is er voor elk wat wils! 
(PVG)




zaterdag 17 april 2021

Slagerij-traiteur Finesse valt in de prijzen op internationale drankenwedstrijd te Londen

Oud-leerlingen Slagers-traiteursschool – Diksmuide in de kijker…

Cris Algoedt en Katty Bultynck die eind 2019 hun huisgemaakte Limoncello op de markt brachten onder de merknaam Belgian, hebben met hun assortiment drie zilveren medailles gewonnen op de London Spirits Competition. Dat is een mooie erkenning binnen de wereldwijde drankenindustrie. 



Cris en zijn echtgenote Katty, oud-leerlingen van de Slagers-traiteursschool – Diksmuide
 runnen een eigen slagerij-traiteur Finesse in Zwevezele. Eind 2019 starten ze met hun huisbereide limoncello te commercialiseren onder de merknaam Belgian. “Die limoncello maakte ik al langer voor eigen gebruik, maar op aanraden van vrienden hebben we besloten om die ook te verdelen onder de merknaam Belgian. In het begin verkochten we de limoncello enkel in onze slagerij, maar heel snel werd het netwerk uitgebreid. Het resultaat heeft onze verwachtin­gen ver overtrof­fen. Zeker als je weet dat we het met onze limoncello ook moesten opnemen tegen Italiaanse inzendin­gen”, aldus de fiere Cris.

De limoncello viel in de smaak te vallen bij de consumenten en in 2020 werd het assortiment uitgebreid met een arancello (op basis van sinaasappels) en een pomocello (op basis van pompelmoes). Alle drie de digestiefjes stuurde Cris op naar Londen en alle drie wonnen ze een zilveren medaille. “Het was de eerste keer dat we aan een wedstrijd deelnamen. We waren eigenlijk vooral benieuwd hoe onze drank zou scoren in vergelijking met de rest van de wereld en zeker tegenover de Italiaanse inzendingen… het land van de limoncello. Het resultaat heeft onze verwachtingen ver overtroffen. We zijn heel blij met de bevestiging en zullen op de ingeslagen weg verder blijven gaan", gaat Cris verder. “In tegenstelling tot andere wedstrijden voor sterke dranken, waar distillatievermogen en technische expertise een grote rol spelen, draait het in Londen vooral om de smaak en de drinkbaarheid. De London Spirits Competition beloont de dranken die de consumenten eigenlijk ook echt willen kopen. De score van 88 % voor kwaliteit bevestigt bovendien onze keuze voor artisanaal fabriceren”, zegt Cris

Het assortiment werd in 2020 uitgebreid met een pomocello en een arancello

De producten van Belgian zijn ondertussen bij verschillende verdelers in Vlaanderen terug te vinden. De drank is niet te verkrijgen in de supermarkt. Wie de drie awardwinnende lekkernijen eens wil proeven kan via de webshop www.genietmetmate.be een geschenkverpakking kopen met daarin van elke soort een flesje van 350 milliliter.

Proficiat en verder veel succes!

Bron: HLN

Redactie: Bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/

 

donderdag 1 april 2021

DOE MEE… vakwedstrijd… HEB JIJ DE MOOISTE VLEESTOOG VAN 2021?

Ben jij uitbater van een slagerij/speciaalzaak en heb je een ruim assortiment lokaal geproduceerd vlees? Slaag je erin om het vlees en de vleeswaren mooi te doen opvallen? Hecht je belang aan de creatieve inrichting van je vleestoog? Heb je oog voor topkwaliteit en winkelbeleving?

Dan maak jij kans om de titel van Mooiste Vleestoog 2021 te winnen. Schrijf je in tot en met 6 april en ga lopen met de eer én een mooie prijzenpot!

 

DANKJEWEL VOOR JE INSPANNINGEN!

Dagelijks lever jij met je zaak inspanningen om verse, lokale producten in de kijker te zetten. Je hebt een passie voor producten van bij ons en je weet als geen ander dat een uitnodigende verstoog het beste lokmiddel is voor je zaak. Door producten van bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag naar lokale producten. Ook tijdens de moeilijke coronatijden weten jouw klanten dat ze steeds op jouw zaak kunnen rekenen voor een ruim aanbod aan vers, kwalitatief vlees van bij ons. Om jou hiervoor te belonen en ter promotie van Belgisch runden varkensvlees, organiseert VLAM de wedstrijd “de Mooiste Vleestoog”.

WIE KAN MEEDOEN?

De wedstrijd staat open voor alle zelfstandige slagers en speciaalzaken met een vleestoog die trots zijn op hun vleesassortiment. Extra punten zijn weggelegd voor de togen waarin producten creatief gepresenteerd worden, voor een  klantvriendelijke bediening en voor verantwoordelijken die uitblinken in productkennis.

WAT KAN JE WINNEN?

Als winnaar ontvang je een cheque van €1.000 voor de aankoop van Belgisch rund en varkensvlees, heel wat media-aandacht en nog andere leuke prijzen.

 HOE INSCHRIJVEN?

Je kan je inschrijven tot en met dinsdag 6 april. Na een eerste selectie op basis van de ontvangen kandidaturen, volgt er een bezoek van mystery shoppers die bepalen wie een plaatsje krijgt in de finale. Een jury bezoekt de finalisten en kiest de uiteindelijke winnaar. De winnaar van de Mooiste Vleestoog 2021 wordt in de bloemetjes gezet in hun zaak, onder de aandacht van lokale pers.

Schrijf je in voor woensdag 7 april 2021 en wie weet sleep jij de titel van Mooiste Vleestoog 2021 in de wacht!

Je kan je bovendien ook inschrijven voor de wedstrijdcategorieën Mooiste Kaastoog en Groentevakman.

 

Meer info en voorwaarden op

www.mooistevleestoog.be

 

Redactie: Bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/