Nl - Fr - Eng – Deu….

woensdag 29 september 2021

Leerling Emiel Demolder van de Slagers-Traiteursschool Diksmuide is laureaat op vakwedstrijd ‘EUROBEEF’

Emiel Demolder uit Beveren-Aan-Den-Ijzer leerling aan de Slagers-Traiteursschool Diksmuide werd laureaat op de vakwedstrijd ‘EUROBEEF” met zijn ‘koud buffet schotel’. Een beloning na drukke weken van voorbereiding en training.


Deze felbegeerde prijs mocht slager in spé Emiel uit de handen van David Clarinval, Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO’s en Landbouw ontvangen tijdens de spetterende prijsuitreiking van dinsdagavond jl. in het Kortrijk Xpo Meeting Center.


Deze vakwedstrijd werd ingericht door de Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België en vond plaats tijdens de vakbeurs Meat Expo in Kortrijk.

Proficiat Emiel!

Ook enkele mede leerlingen vielen in de prijzen voor hun knap teamwork! … Leer meer>>>  (klik hier)

 Redactie en foto’s: Bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/

 

maandag 26 juli 2021

Peter Mauws van frituur Tivoli uit Ruiselede bakt gratis frietjes voor duizend slachtoffers van de wateroverlast

Oud-leerling in de kijker!

De mobiele frituur van Peter Mauws trok samen met Carlo Herpoel uit Heule van de vzw Belgium Aid,  Danny De Coninck van het transportbedrijf Decotra uit Tielt en tal van vrijwilligers naar het zwaar getroffen Pepinster.

Daar deelden ze gratis frieten en frikandellen uit aan de getroffen bevolking. Zes- tot zevenhonderd pakjes friet hebben ze uitgedeeld. Die waren geschonken door Lutosa. Daarna is de mobiele frituur nog doorgereden naar Verviers. Warme maaltijden blijven zeker in de zwaarst getroffen steden en dorpjes een probleem. Belgischer dan dit kan een oplossing niet zijn. “Velen konden voor het eerst in een week eens iets warms eten”

Peter is oud-leerling van de Slagers-traiteursschool - Diksmuide

1.000 frikandellen , 400 kg frieten,  50 l sauzen en vele hulpgoederen…

Friturist  Peter Mauws van frituur Tivoli in Ruiselede heeft zijn hart laten spreken en deelde op donderdag 22 juli met twee vrienden gratis frietjes en frikandellen uit aan de inwoners van Pepinster en Verviers. Bijna tien dagen na de zware overlast ziet het gebied er nog steeds uit als een oorlogszone. “Veel inwoners hebben in een week tijd nauwelijks de kans gehad om iets warms te eten. Hun dankbaarheid was enorm. Dit vergeet ik nooit”, zegt Peter.

 “Het was mijn goede vriend Danny De Coninck van de Tieltse transportfirma Decotra die me belde met de vraag of ik het zou zien zitten in het rampgebied frietjes te gaan bakken”, doet Peter zijn verhaal. “Hij was al met een paar opleggers naar daar gereden om hulpgoederen te brengen en had met eigen ogen gezien dat er nood aan voedsel was. Ook Carlo Herpoel uit Heule van vzw Belgium Aid stelde zich kandidaat om alles mee in goede banen te leiden. Na enkele telefoontjes op de nationale feestdag naar enkele gulle sponsors begon alles vorm te krijgen. Op donderdag 22 juli konden we met mijn mobiel frietkraam richting Ardennen vertrekken met 400 kilogram door Lutosa geschonken aardappelen, 1.000 frikandellen en vijf emmers sauzen van Pauwels. We hadden ook nog enkele bestelwagens met andere hulpgoederen mee.”

Wenen van blijdschap

In de vooravond losten de vrienden de goederen in een zaaltje, waarna ze in het zwaar getroffen Pepinster een plaatsje voor het frietkraam uitzochten. “Er vormde zich al vlug een flinke rij”, zegt Peter. “Veel inwoners hadden in een week tijd de kans nog niet gehad om iets warms te eten. Hun dankbaarheid was enorm. Zo was er een bejaard koppel dat bijna beschaamd was om een pakje friet te vragen. Ze zeiden dat ze vorige week het verdriet van hun leven hadden toen ze alles wat ze hadden in het water zagen verdwijnen. Toen ze ons daar met frietjes zagen staan, zeiden ze dat ze opnieuw zouden kunnen wenen, maar dan van blijdschap. Daarvoor doen we het, om hen er weer eventjes bovenop te kunnen helpen.”

Oorlogsgebied

Rond 20.30 uur waren er geen inwoners van Pepinster meer die frietjes wensten. “Met behulp van een lokale inwoner zijn we toen naar Verviers gegidst, waar we nog tot middernacht de rest van onze frietjes hebben weggeschonken”, zegt Peter. “In totaal hebben we duizend mensen eten kunnen geven. Ook daar voelden we alleen maar appreciatie. We kregen er verhalen te horen van mensen die al een week zonder elektriciteit zaten en zelfs ’s nachts in de drogende sofa voor hun huis moesten slapen opdat die niet gestolen zou worden. Schrijnende verhalen. Het leek daar echt even Sarajevo in de jaren 90. Een echt oorlogsgebied. Als je ziet dat het water zich als een wildwaterbaan door een straat van zeven meter breed heeft gewurmd... Het is bijna niet te geloven.”

Peter overweegt zelfs terug te keren om nog eens frietjes uit te delen. “Ondanks de miserie en vele schade kan ik die dag omschrijven als een van de mooiste uit mijn leven”, zegt hij. “Onze plicht, taak, goede daad, hebben we tot een prachtig einde kunnen volbrengen. Het betekende enorm veel voor de lokale mensen en dat zullen we blijven koesteren.”

Proficiat voor jullie prachtig initiatief… alle waardering en respect !

Info:

Frituur Tivoli BVBA
Tieltstraat 15

8755 Ruiselede

051 62 48 16 - 0471 47 24 22
info@frituurtivoli.be

www.frituurtivoli.be

 Bron: HLN - Het Laatste Nieuws – Focus TV

 

Redactie: Bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/

 

dinsdag 29 juni 2021

Ambachtelijke Slagerij Leuridan trotse ambassadeur van korte keten in Watou

Slagerij Leuridan uit Watou is één van de 52 West-Vlaamse winkeliers die door hun klanten verkozen werd tot ambassadeur van ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’. “We waren heel gemotiveerd om deel te nemen omdat we de korte keten erg belangrijk vinden”, vertelt slager Arne Leuridan.


Wat maakt ons vlees zo puur?

“Onze dieren van eigen kweek groeien op het ritme van de natuur...en dat proef je in de kwaliteit van ons vlees. In de winkel en atelier van slagerij Leuridan te Watou bieden wij u een uitgebreid assortiment vers vlees van eigen kweek, huisbereide charcuterie, salades, bereide gerechten, kazen en streekproducten. Ons gamma diepvries- en meeneemproducten maken uw gerechten helemaal af”, zegt Arne.

Hoe allemaal begon

Arne Leuridan starte op 19 september 2014 in de slagerij van Paul Plancke, Steenvoordestraat te Watou. Na eerst een jaar te hebben samengewerkt met Paul nam hij uiteindelijk zelf volledig het heft in handen.

Twee jaar later, kreeg hij de kans om de elektrozaak Careye-Engels iets verderop in de Steenvoordestraat aan te kopen. In het voorjaar 2017 openende hij de volledig nieuwe slagerij. Uiteraard blijft hij het huidige concept volgen, het blijft dus een ambachtelijke slagerij met zelfgekweekt runds- en lamsvlees en huisbereide vleeswaren.

Poperinge reikte aan  Slagerij Leuridan de prijs van Kei van een Winkel’  uit

Met de wedstrijd ‘Kei van een Winkel’  zette de Stedelijke Raad voor Lokale Economie Poperingse ondernemers in de kijker. Slagerij Leuridan uit Watou werd als winnaar gekozen. Sinds de opening van de vernieuwde winkel in 2017 heeft Arne Leuridan zijn slagerij ontwikkeld tot een gerenommeerde zaak waarin de korte keten centraal staat.

De gedreven Arne Leuridan is oud-leerling van de Slagers-traiteurschool van Diksmuide!

Proficiat aan Arne en aan het ganse team!

Info: www.slagerijleuridan.be

Redactie: bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/

 

maandag 28 juni 2021

Slager Philippe Soete hofleveranciers van de Rode Duivels

Reeds enkele jaren is Slager Philippe Soete van vleesbedrijf ‘Meatier’ uit Schore – Middelkerke hofleverancier van de Rode Duivels (EK, WK , halve finale, vriendschappelijke en kwalificatiewedstrijden) wanneer ze samen komen te Tubeke.

Zo is het Meatier rundsvlees en Schorenaer hoevekip al enkele jaren een graag geziene gast bij de rode duivels te Tubeke. De gedreven Philippe Soete is oud-leerling van de Slagers-traiteurschool van Diksmuide!

 
Belgische Bondscoach Roberto Martinez  en  topchef Bartel Dewulf op bezoek


Philippe Soete had voor het EK
het genoegen om Roberto Martinez , zijn entourage en topchef Bartel Dewulf te mogen ontvangen op zijn site te Schore.

De mensen van de Belgische federatie kregen een uitgebreide rondleiding door het bedrijf, maakten kennis met de Meatier runderen, de geweldige Schorenaer hoevekip en kregen nadien een woordje uitleg van Philippe Soete voor wat Meatier staat en voor wat ze willen gaan.




Drie à vier keer per week leveren

 “5 kg carpacciovlees, 6 kg varkenswangen, 6 kg kalfsblanket, 100 stuks kip filet, 6 kg soepballetjes van kalf en dan nog wat kippedijenvlees. Zo ziet de doorsnee bestelling voor het team - spelers én staf – eruit. Dat leveren we drie à vier keer per week. Die mannen kunnen goed eten”, zegt Philippe.

 Duurzaam ondernemen met een korte keten verhaal

“We zijn een familiebedrijf dat zelf onze dieren kweekt. We telen ook een groot deel van het voer zelf. En in de weides zaaien we extra klaver. We hebben voorts nog een eigen ras van hoevekippen, de Schorenaer. En we proberen alles zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Ook de bevalling van runderen. Keizersnedes vermijden we het liefst.  Alles voor het beste stukje vlees”, aldus Philippe Soete


Een dikke proficiat aan Philippe, zijn echtgenote Veerle en team!

Info: www.meatier.be

Redactie: bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/

dinsdag 8 juni 2021

De Koninklijke Landsbond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België begeleidt beenhouwers en traiteurs naar het digitale tijdperk

De Koninklijke Landsbond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België begeleidt beenhouwers en traiteurs naar het digitale tijdperk

Brussel, 9 juni 2021

De Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België helpt haar leden met het aantrekkelijker maken van hun winkel. Dat doen ze door webinars te organiseren over hoe ze zich ook online beter kunnen profileren via hun website of sociale media. Edenred, marktleider onder de diensten- en betalingplatforms, is de digitale expert van dienst. 

Tijdens de coronacrisis hebben veel consumenten de weg opnieuw gevonden naar de ambachtelijke beenhouwer hetgeen uiteraard positief is voor onze sector. In dezelfde periode hebben digitale toepassingen een hoge vlucht genomen omdat online aankopen/verkrijgen van informatie vaak de enige mogelijkheid was voor de consument. Veel beenhouwers zijn evenwel nog niet helemaal vertrouwd met deze digitale toepassingen hoewel dit een belangrijk aspect geworden is bij het handel drijven.   

Daarom stelt de Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België een reeks webinars voor aan hun leden. Daarin leren de professionele beenhouwers en traiteurs om zich digitaal te profileren en online klanten aan te trekken.

Ivan Claeys, voorzitter van de Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België: ‘Deze webinars komen zeker gelegen. Het online-verhaal is nog niet helemaal ingeburgerd in onze sector. Naast de passie voor de ambacht, moeten beenhouwers de kans krijgen om in te spelen op alle nieuwe toepassingen. Deze webinars moeten hen hier alvast mee op weg helpen.’ 

Edenred heeft als digitaal expert en vertrouwde partner van de nationale beroepsvereniging de webinars op poten gezet en ingevuld. Zo delen ze hun kennis van de digitaliserende voedingssector met de Beenhouwers.

Olivier Bouquet, algemene directeur van Edenred België: ‘We vinden het belangrijk om onze partners te steunen en zijn bovendien in de ideale positie om onze digitale expertise door te geven. Door middel van deze webinars helpen we lokale ondernemingen veelzijdiger te zijn en zich aan te passen aan veranderende tijden.’

Over de Koninklijke Landsbond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België

De Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België is de beroepsorganisatie voor ambachtelijke slagers, spekslagers en traiteurs.

https://bb-bb.be/

Tom Roelens

FINN

tom.roelens@finn.agency

+32 4 96 96 94 83

https://www.finn.agency/nl







maandag 7 juni 2021

Vlaanderen zet lokale voeding op de kaart

Vlaanderen zet lokale voeding op de kaart

Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie, Landbouw en Voeding, en VLAM geven de aftrap voor een initiatief dat het belang en de eigenheid van onze lokale voeding stevig en voor de lange termijn in de kijker zet. Het label “Lekkers van bij ons” zal de komende maanden en jaren breed worden gepromoot op alle plaatsen waar we te maken hebben met voedsel: aan de ingang van winkels en horeca, in de rekken van de supermarkt, op de menukaart,...

Toch gaat dit over meer dan een label. 31 Vlaamse federaties en verenigingen uit de voedingssector, horeca en handel zetten de schouders onder een brede waaier van tastbare acties die de lokale voeding in de kijker zetten.


De minister steekt haar enthousiasme over onze lokale voeding niet onder stoelen of banken: “Zowel de Belgische keuken als de basisproducten die er deel van uitmaken behoren tot de absolute wereldtop. Dat is in de eerste plaats de verdienste van degelijk vakmanschap, in alle geledingen van onze voedingsindustrie. Dat verdient meer aandacht en applaus. Het voorbije coronajaar was de waardering en belangstelling voor onze lokale economie en lokale voeding bijzonder groot. Noodgedwongen gingen we allen meer aan het fornuis staan. Tegelijk keken we reikhalzend uit om ons te laten verwennen door onze horeca. Dit momentum nemen we stevig vast om producten van eigen bodem sterker dan ooit naar voren te schuiven.”

Vlaams minister Hilde Crevits bracht, in samenwerking met VLAM, alle sectorverenigingen en federaties rond de tafel met één doel: We zetten de lokale voeding op de kaart zoals dat nog nooit eerder werd gedaan. “Het ontwerpen van een logo is slechts een eerste stap, de kunst bestaat erin om te overtuigen en alle betrokken partners met de neus in dezelfde richting te krijgen. De alliantie die we hiervoor konden aanspreken is ongezien. Dit is geen stunt of eenmalige actie, het is de aftrap van een project dat we op lange termijn willen doorzetten.”


De volledige Vlaamse voedingssector – van primaire productie tot kleinhandel; van verwerking tot de korte keten en de horeca – schaarde zich op enkele maanden tijd achter één sterk gemeenschappelijk doel: blijvende aandacht voor onze lokale voeding. Deelnemers onderschrijven een charter onder de noemer “Voedsel verbindt boer en burger”. Het project wordt gedragen door de sterke schouders van 31 partners die in Vlaanderen een sleutelrol spelen in onze voeding.

Dit is zonder meer de meest omvangrijke en ingrijpende campagne voor lokale voeding die we al ooit zagen in Vlaanderen. Dit vergde een intensieve samenwerking van federaties binnen uiteenlopende sectoren, van landbouw en horeca tot handel. Vijf belangrijke “werven” vormen de pijlers van deze campagne: het Algemeen Boerensyndicaat, de Boerenbond, Fevia Vlaanderen, Horeca Vlaanderen en Unizo.

De komende maanden zal er ingezet worden op het werven van ambassadeurs, het uitwerken van educatieve projecten en de maand van lokale voeding.

Retailers, horeca-uitbaters, verwerkers en producenten die zich engageren, zullen het gemeenschappelijk label ‘Ambassadeur Lekker van bij ons’ gebruiken. Hiervoor zijn fysieke en digitale dragers gemaakt waaronder een raamsticker, een muurplaat, een toogdisplay en een kledingpin. Naast het nieuwe label dat snel overal zal opduiken op onder meer de deur van de slager en het café en op de menukaart van het restaurant, zullen ook supermarkten aan de slag gaan met hun rayons, promostand en -folder. Verder loopt er nu al een onderzoeksproject om alle opleidingen in kaart te brengen en in de lessenpakketten te integreren, Zo wordt een brede waaier aan educatieve communicatie opgezet over lokale voeding. Daarnaast wordt mei vanaf 2022 de maand van producten van bij ons. Tijdens deze maand zal de hele keten lokale voeding extra in de kijker zetten.

Vier bedoelingen staan voorop: fierheid voor lokale voeding aanwakkeren, voorkeur voor deze producten, de herkenbaarheid van het lokale product verhogen en zowel de consument als de professional bewuster doen kiezen voor producten van bij ons

Het nieuwe label werd vandaag door de minister onthuld bij brouwerij De Hoorn / Palm in Steenhuffel. Palm is de eerste gehonoreerde ambassadeur van het label, waarna velen zullen volgen. “Dat gaan er snel vele honderden worden, over heel Vlaanderen,” verzekert Filip Fontaine. Als algemeen directeur van VLAM is hij de stuwende kracht achter het initiatief: “Elke ondernemer die lokale voeding produceert, verkoopt, verwerkt of serveert, en fier is om dat in het vaandel te voeren, kan het ambassadeurschap online aanvragen en het label gebruiken. Dit werd bewust zeer laagdrempelig gehouden. Gegadigden kunnen dit aanvragen via het platform voedselverbindtboerenburger.be.”

(*) Dit project berust op de actieve samenwerking tussen VLAM, het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse Overheid, Algemeen Boerensyndicaat, Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie, Belgapom, BioForum, Boerenbond, Belgische Kalfsvleessector, Comeos, Federatie van het Belgisch Vlees, Fenavian, FERM, Fevia Vlaanderen, Groene Kring, Horeca Vlaanderen, Jong ABS, Landsbond der Beenhouwers, Landsbond Pluimvee, Nationaal Verbond van Eierhandelaars, Nationaal Verbond van Pluimveeslachthuizen, Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties, Federatie van de Belgische groenteverwerking, Rederscentrale, UNIZO/Buurtsuper.be, Vereniging van Industriële Pluimveeslachthuizen van België, Federatie van Vishandelaars, VISGRO, Steunpunt Streekproducten, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en Vereniging van de Vlaamse Provincies.

Bron: VLAM

 

 

 

zondag 23 mei 2021

ONLINE… Nationale infoavonden - Belgische Beenhouwersbond

WAT WIJZIGT ER ?


Helaas kunnen ook dit jaar de voorjaarsinfoavonden niet live doorgaan!

Daarom organiseren wij op:

7 en 10 juni 2021 twee online infoavonden

De avonden starten om 20 uur en u

kan HIER inloggen.





PROGRAMMA

  • Info aangaande de werking van de Landsbond en de aankomende vakwedstrijden (door voorzitter Ivan Claeys).
  • Hoe vergroot ik mijn omzet door goede onlinecommunicatie en het gebruik van moderne tools (door Edenred).
  • Presentatie Duroc d' Olives.

Tot kijk!

Namens het bestuur.

De Nationale Voorzitter,

Ivan Claeys


zaterdag 22 mei 2021

Lekker van bij Ons organiseert de ‘WEEK VAN HET STOOFVLEES’ - 24 tem 28 mei

 
Ter ondersteuning van die week wordt een heuse mediacampagne opgezet op de kanalen van VLAM.
 

Wanneer je denkt aan de Vlaamse culinaire klassiekers dan mag stoofvlees absoluut niet ontbreken. Het is een echte klassieker met frietjes en daarbij een frisse salade of gegrilde groenten. Je kan er diverse soorten vlees van bij ons in verwerken. Geen wonder dat we het hele jaar door smullen van deze lekkernij!
 
We delen graag met jou enkele tips om stoofvlees perfect klaar te maken:
¬ Ga voor vlees waar nog een beetje vet aan zit. Dit geeft veel meer smaak en wordt ook malser.

¬ De belangrijkste kruiden voor stoofvlees zijn peper, zout, tijm en laurier.

¬ Naast de kruiding is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen zoet en zuur. De zoete smaak creëer je met stroop, bruine suiker of peperkoek, de scherpere toets door een boterham met mosterd of een beetje azijn toe te voegen.

¬ Gebruik in je stoofvlees een bruin bier dat niet te bitter smaakt zoals Petrus Oud Bruin, Liefmans Goudenband of donkere Leffe. Ook een fruitig bier (zoals Rodenbach) kan perfect.

¬ Stoofvlees moet lang pruttelen, maar zeker niet koken.

¬ Stoofvlees is een dag later nog lekkerder. Schep eerst de stukjes vlees uit de pot. Warm de saus op en voeg pas op het einde het vlees toe. Zo gaart het vlees niet te ver.
 
Ook jij als slager kan deze feestweek in de kijker zetten in je winkelpunt. Inspireer je klanten met diverse stoofvleesrecepten
of zet stoofvlees in promotie die periode. In het vakblad 'De Belgische Beenhouwerij' vind je ook een affiche die je in je winkel kan ophangen.

woensdag 5 mei 2021

Vlees bevat minder vet, maar boet in aan smaak en sappigheid !

Vlees bevat minder vet, maar boet in aan smaak en sappigheid !

Onze varkens zijn te mager…

Bron: Nieuwsblad 03/05/2021

Lees de reportage in pdf bestand (klik hier)



Veganistisch dieet niet geschikt voor tieners !

Veganistisch dieet niet geschikt voor tieners !
Hoge Gezondheidsraad heeft nieuw advies...

Bron: Het Nieuwsblad 28/04/2021

Lees de reportage in pdf bestand (klik hier)