Het GO! Atheneum Diksmuide opende na de paasvakantie een eigen
bibliotheek waarin meer dan 900 boeken komen te staan. Hopelijk nemen de
leerlingen hierdoor sneller eens een boek ter hand en wordt het leesplezier ook
bevorderd. We stelden enkele vragen aan de initiatiefnemer Goran Lowie, jonge
en ambitieuze leerkracht, tevens oud-leerling van het Atheneum.
Goran Lowie aan het werk in ‘zijn’ bib
Zo, een
eigen schoolbibliotheek. Vanwaar het idee om die op te starten? We merkten dat kinderen toch wel heel weinig lezen. De verschillende
taalleerkrachten hadden wel hun eigen klasbibliotheekje, maar het werd tijd om de
stap te nemen om een bibliotheek op te starten op schoolniveau. De beslissing
werd dan aanvankelijk gemaakt om een bibliotheek te organiseren in de
studiezaal, maar uiteindelijk werd ook de digitale stap gemaakt met behulp van
een bib-website. Hoe is
de bib dan tot stand gekomen? We plunderden de boekenkasten, maakten een selectie uit oud materiaal,
deden een oproep bij collega’s om boeken te schenken, en kochten ook nieuwe
boeken. Die aankopen worden gebaseerd op leeslijsten voor leerlingen van het
secundair, maar ook op input van de leerlingen zelf. Je sprak
over een digitale stap, wat houdt dat dan in? De catalogus van de website is volledig te raadplegen op de bib-site.
Leerlingen krijgen een eigen account waarmee ze boeken kunnen reserveren. Ze
kunnen ook zoeken op specifieke genres, kenmerken, auteur en op aanraders per
graad. Op deze manier krijgen we meteen een echte bibliotheek van de 21ste
eeuw. Doordat we dit digitaal systeem hebben, kunnen ook leerlingen van de
andere campus meegenieten van de bib. Worden
er verder nog stappen gemaakt om leesplezier te bevorderen? Zeker. Elke maand zullen de leerlingen ook enkele leestips krijgen waardoor
specifieke werken in de kijker worden gezet. Ze krijgen de keuze uit een divers
aantal boeken, schrijvers, thema’s en genres. Op deze manier is er voor elk wat
wils!
Oud-leerlingen Slagers-traiteursschool
– Diksmuide in de kijker…
Cris Algoedt en Katty Bultynck die eind 2019 hun huisgemaakte Limoncello
op de markt brachten onder de merknaam Belgian, hebben met hun assortiment drie
zilveren medailles gewonnen op de London Spirits Competition. Dat is een mooie
erkenning binnen de wereldwijde drankenindustrie.
Cris en zijn echtgenote Katty,
oud-leerlingen van de Slagers-traiteursschool – Diksmuide runnen een eigen slagerij-traiteur Finesse in Zwevezele.
Eind 2019 starten ze met hun huisbereide limoncello te commercialiseren onder
de merknaam Belgian. “Die limoncello maakte ik al langer voor eigen gebruik,
maar op aanraden van vrienden hebben we besloten om die ook te verdelen onder
de merknaam Belgian. In het begin verkochten we de limoncello enkel in onze
slagerij, maar heel snel werd het netwerk uitgebreid. Het
resultaat heeft onze verwachtingen ver overtroffen. Zeker als je weet dat we
het met onze limoncello ook moesten opnemen tegen Italiaanse inzendingen”,
aldus de fiere Cris.
De limoncello viel in de smaak te
vallen bij de consumenten en in 2020 werd het assortiment uitgebreid met een
arancello (op basis van sinaasappels) en een pomocello (op basis van
pompelmoes). Alle drie de digestiefjes stuurde Cris op naar Londen en alle drie
wonnen ze een zilveren medaille. “Het was de eerste keer dat we aan een
wedstrijd deelnamen. We waren eigenlijk vooral benieuwd hoe onze drank zou scoren
in vergelijking met de rest van de wereld en zeker tegenover de Italiaanse
inzendingen… het land van de limoncello. Het resultaat heeft onze verwachtingen
ver overtroffen. We zijn heel blij met de bevestiging en zullen op de
ingeslagen weg verder blijven gaan", gaat Cris verder. “In tegenstelling
tot andere wedstrijden voor sterke dranken, waar distillatievermogen en
technische expertise een grote rol spelen, draait het in Londen vooral om de
smaak en de drinkbaarheid. De London Spirits Competition beloont de dranken die
de consumenten eigenlijk ook echt willen kopen. De score van 88 % voor
kwaliteit bevestigt bovendien onze keuze voor artisanaal fabriceren”, zegt Cris
Het assortiment werd in 2020
uitgebreid met een pomocello en een arancello
De producten van Belgian zijn
ondertussen bij verschillende verdelers in Vlaanderen terug te vinden. De drank
is niet te verkrijgen in de supermarkt. Wie de drie awardwinnende
lekkernijen eens wil proeven kan via de webshop www.genietmetmate.beeen geschenkverpakking kopen
met daarin van elke soort een flesje van 350 milliliter.
Ben jij
uitbater van een slagerij/speciaalzaak en heb je een ruim assortiment lokaal
geproduceerd vlees?
Slaag je erin om het vlees en de vleeswaren mooi te doen opvallen? Hecht je
belang aan de creatieve inrichting van je vleestoog? Heb je oog voor
topkwaliteit en winkelbeleving?
Dan
maak jij kans om de titel van Mooiste Vleestoog 2021 te winnen. Schrijf je in
tot en met 6 april en ga lopen met de eer én een mooie prijzenpot!
DANKJEWEL
VOOR JE INSPANNINGEN!
Dagelijks lever jij met je
zaak inspanningen om verse, lokale producten in de kijker te zetten. Je hebt
een passie voor producten van bij ons en je weet als geen ander dat een
uitnodigende verstoog het beste lokmiddel is voor je zaak. Door producten van
bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag
naar lokale producten. Ook tijdens de moeilijke coronatijden weten jouw klanten
dat ze steeds op jouw zaak kunnen rekenen voor een ruim aanbod aan vers,
kwalitatief vlees van bij ons. Om jou hiervoor te belonen
en ter promotie van Belgisch runden varkensvlees, organiseert VLAM de wedstrijd
“de Mooiste Vleestoog”.
WIE KAN
MEEDOEN?
De wedstrijd staat open
voor alle zelfstandige slagers en speciaalzaken met een vleestoog die trots
zijn op hun vleesassortiment. Extra punten zijn
weggelegd voor de togen waarin producten creatief gepresenteerd worden, voor
een klantvriendelijke bediening en voor
verantwoordelijken die uitblinken in productkennis.
WAT KAN
JE WINNEN?
Als winnaar ontvang je een
cheque van €1.000 voor de aankoop van Belgisch rund en varkensvlees, heel wat
media-aandacht en nog andere leuke prijzen.
HOE
INSCHRIJVEN?
Je kan je inschrijven tot en met dinsdag 6
april. Na een eerste selectie op basis van de ontvangen
kandidaturen, volgt er een bezoek van mystery shoppers die bepalen wie een
plaatsje krijgt in de finale. Een jury bezoekt de finalisten en kiest de
uiteindelijke winnaar. De winnaar van de Mooiste Vleestoog 2021 wordt in de
bloemetjes gezet in hun zaak, onder de aandacht van lokale pers.
Schrijf je invoor woensdag 7 april 2021 en wie weet
sleep jij de titel vanMooiste Vleestoog 2021 in de wacht!
Uitgeverij mjPublishing in
samenwerking met ‘De Landsbond der Beenhouwers,
Spekslagers en Traiteurs van België’, ‘VLAM’ en ‘Lekker van bij ons’ starten
met een exclusieve verkoopactie via de beenhouwer-traiteur!
Vanaf nu tot einde voorraad kan u de
toonbankdisplay bestellen waarin 10 exemplaren zitten van deze vernieuwde, trendy uitgave Hoe
bereid ik vlees 2de druk.
Deze leesbare bijbel over vers vlees
en fijne vleeswaren, vleesbereidingstechnieken en recepturen is een gewijzigde heruitgave van de
eerste druk in 2009, een bewijs dat Hoe bereid ik vlees nog steeds gesmaakt wordt en dat jong en oud wil
weten welke basisbereidingstechniek toegepast kan worden op elke soort vers vlees.
In deze 2de druk worden ook thema’s
als voedingswaarde en gezondheid, duurzaamheid in de vleessector, foodpairing® en kwaliteit en
voedselveiligheid in de sector toegelicht.
Praktisch:
Hoe bereid ik vlees
2de druk wordt
exclusief verdeeld via de beenhouwer-traiteur en dit zolang de voorraad strekt.
Als beenhouwer-traiteur kan u dit
handige vleesboek bestellen om te verkopen aan de klanten voor € 9,95 per exemplaar. U bestelt steeds per 10
exemplaren die mooi verpakt zitten in een toonbankdisplay.
In elke display zal tevens een nieuwe
bestelbon toegevoegd worden zodat u tijdig kan bijbestellen en dit zolang de voorraad strekt. U betaalt per
display van 10 exemplaren (verzendkosten en btw inbegrepen) € 88,50 op het rekeningnummer van mjPublishing
(verdeler van de boeken). Vooraf betalen is verplicht!
Na ontvangst van de betaling wordt de
bestelling verzonden.
Al deze
info staat ook op de bestelbon die tevens in het magazine ‘De Belgische
Beenhouwerij” afgedrukt of digitaal (klik hier)
Aarzel
niet en bestel vandaag nog uw toonbankdisplay bij
carine.vos@landsbond-beenhouwers.be. Vul
bestelbon volledig in zodat mjPublishing zowel uw leveringsadres als
facturatieadres meteen ontvangt.
U kan de bestelbon ook faxen naar
02/736.64.93 t.a.v. Carine Vos.s.
In het kader van het
vakartikel ‘WORSTEN
IN NATUURDARM… Succes verzekerd’voor het
vakartikel ‘De Belgische Beenhouwerij’
(Nl – Fr), editie maart waren de leden van de technische dienst van de Landsbond
der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België(*) te gast bij Luc
Van der Jeugt en Johan Verniers samen met zijn echtgenote Ann Van der Jeugt.
VAN
DER JEUGT (VDJ) EEN FAMILIEBEDRIJF MET EEN LANGE TRADITIE…
Sinds kort na Wereldoorlog II is de familie Van der Jeugt
(VDJ)
gepokt en gemazeld in de verwerking van natuurdarmen.
In de loop der jaren is de markt voor VDJ steeds
internationaler geworden.
Natuurdarmen werden lang lokaal geproduceerd, verwerkt,
gesorteerd en geleverd. Maar al in de zeventiger jaren werd een deel van de
productie in landen als Tunesië of Portugal gehuisvest. In de jaren negentig
weken we uit naar Polen en sinds 2010 werken we ook met Chinese partners om
onze onafhankelijkheid en kwaliteitscontrole te bewaren.
Het sorteren en de distributie bleven lange tijd in het
landelijke Daknam (thuishaven van VDJ), maar in het zog van de
professionalisering en schaalvergroting in de sector werd in 1995 een
gloednieuw distributiecentrum opgezet op het industrieterrein van de
Waaslandlaan te Lokeren.
Al deze veranderingen wijzigden echter niets aan het
uitgangspunt: natuurdarmen zijn een
puur natuurproduct. De kennis van dat product is essentieel en de zaak ging
over van vader op zoon op dochter en schoonzoon. De opgedane kennis bleef in
het bedrijf, net als de familiale aanpak van de dienstverlening, om de klant
met kennis en ervaring bij te staan om de beste oplossing te vinden.
Tegelijk werd de groei en de wereldwijde expansie, de
rationele bedrijfsvoering en de vragen van de markt gekoppeld aan die
ambachtelijke aanpak. Dat is wat VDJ wil blijven doen.
VAN DER JEUGT IS GESPECIALISEERD IN
DE BEHANDELING VAN NATUURDARMEN
“We kunnen niet voorspellen hoe de
darm van het dier zal zijn. Maar wat we als darmen in onze verpakkingen
aantreffen weten we zeker, want op de verpakking staan altijd het kaliber, de
kwaliteit en de lengte aangegeven. Het reinigen en sorteren van natuurdarmen is
een vak, een vak waarin ervaring en
precisie centraal staan en van
het grootste belang zijn. Een
natuurdarm komt immers niet uit een machine. Het is een product dat van
nature is gegroeid en verschillende kalibers (diameters), lengtes en
eigenschappen heeft.
Onze kunst is om de natuurlijke darmen schoon te maken en te sorteren om een
product bruikbaar te maken voor een professionele worstmaker. Met
ervaring en techniek ontwikkeld over drie generaties, leveren we altijd betrouwbare
producten van de juiste maat en lengte. De reputatie van Van der Jeugt op het
gebied van natuurdarmen, voor compromisloze kwaliteit en productgarantie, maakt
ons uw beste leverancier””, zegt Managing Director Johan Verniers.
WIE MET DE NATUUR WERKT… MOET EEN VAKMAN ZIJN VDJ steunt op vakmanschap en de natuur
Johan Verniers weet waarom er nog
een plaats is voor een familiebedrijf met zoveel ervaring: "Een varken,
een rund of een schaap levert niet zomaar industrieel afgemeten darmen af: er
zitten kleine gaatjes in (sprinklers), er zitten golven in de structuur, hier
en daar is de darmwand wat poreuzer, er zijn natuurlijke kleurschakeringen … Hoe
je het ook bekijkt: een darm blijft een natuurproduct en dieren zijn geen
robots die netjes op maat gemaakte darmen produceren. Ondanks het feit dat onze
tak van de vleesindustrie ook geïndustrialiseerd is en we onze producten in
containers over de hele wereld vervoeren, blijft het mensenwerk. Het zijn
mensenhanden en mensenogen die het werk moeten doen. Het zijn die mensen en die
ogen die moeten inschatten waar de sterktes en zwaktes van elke darm zitten,
die meten en weten welke darm bij welke worst hoort. Daarom is dit een stiel, een vak,
een kunst. Waar je ook een deel van je productie uitbesteedt, het blijft het
oog van de kenner die het verschil maakt tussen een betrouwbaar en een doorsnee
pak natuurdarm. Het verschil is de ervaring, die ons in staat stelt om aan een
doorgedreven kwaliteitscontrole te doen bij het sorteren, iets waar grotere bedrijven
door hun industriële schaal vaak niet toe kunnen komen. En het stelt ons ook in
staat om ook het ecologisch aspect streng in de gaten te houden. Onze slogan:“The Craft Of Eco Casings”. Daar zit alles in: het vakmanschap en
de natuur zijn onze bondgenoten.
Het volledig vakartikel kunt u lezen in ‘De Belgische Beenhouwerij’
& ‘La Boucherie Belge’ – editie maart
Nous
lançons en effet une action de vente exclusive par l’intermédiaire du
boucher-traiteur !
Dès
maintenant et jusqu’à épuisement du stock, vous pouvez commander le présentoir
de comptoir contenant 10 exemplaires du nouvel ouvrage tendance Comment
préparer la viande 2e édition.
Cette
bible – facile à lire – consacrée à la viande fraîche et à la charcuterie fine,
aux techniques et aux recettes
de préparation de la viande, est une refonte de la première édition de 2009,
une preuve que «
Comment préparer la viande » est un ouvrage
toujours apprécié aujourd’hui et que tout le monde veut savoir
quelle technique de préparation de base appliquer à quelle sorte de viande. Cette 2e
édition aborde aussi des thèmes comme la valeur nutritive et la
santé, la durabilité dans le secteur de la
viande, le foodpairing® ainsi que la qualité et la sécurité alimentaire dans le
secteur. En
pratique : Comment
préparer la viande 2e édition
est distribué exclusivement par l’intermédiaire du
boucher-traiteur, et ce
jusqu’à épuisement du stock. En tant
que boucher-traiteur, vous pouvez commander ce guide pratique sur la viande
pour le vendre à vos clients
au prix de 9,95 € l’exemplaire. L’ouvrage se commande toujours par 10
exemplaires, superbement mis en
valeur dans un présentoir de comptoir. Un nouveau bon de commande sera
d’ailleurs joint dans chaque présentoir,
de manière à ce que vous puissiez recommander des livres en temps voulu, et ce
jusqu’à épuisement du stock. Par présentoir de 10 exemplaires, vous payez 88,50
€ (TVA et frais d’expédition compris) sur le numéro de compte de mjPublishing
(distributeur des livres). Il est obligatoire de payer d’abord ! La commande est
envoyée après réception du paiement.
Bon de commande d’exemplaires supplémentaires du livre: COMMENT
PRÉPARER LA VIANDE – 2ième édition (cliquer ici)
N’hésitez pas à commander dès aujourd’hui votre
présentoir de comptoir à
carine.vos@federation-bouchers.be
Complétez entièrement le bon de commande, de manière à ce
que mjPublishing reçoive directement à la fois votre adresse de livraison et votre adresse de facturation.
Vous pouvez aussi faxer le bon de commande au 02/736 64 93, à l’attention de
Carine Vos.
Een gesponsorde verhaallijn over dierenwelzijn in de dagelijkse soap
Familie, levert VTM een behoorlijk gepeperde factuur op. Die verhaallijn was er
gekomen op vraag van GAIA die VTM daarvoor ook betaalde. De Vlaamse Regulator
voor de Media (VRM) oordeelt dat deze overeenkomst een aantasting inhoudt van
de verantwoordelijkheid en redactionele onafhankelijke van DPG Media, de
eigenaar van VTM, en legt daarom een boete op van 25.000 euro.
De
Vlaamse Regulator voor de Media is de onafhankelijke toezichthouder voor de
Vlaamse audiovisuele media. In die hoedanigheid controleert het onder meer of
de Vlaamse media zich houden aan de reclameregels. De VRM kan ambtshalve een
procedure opstarten wanneer het denkt dat bepaalde regels overtreden zijn, maar
het kan dit ook doen op basis van een klacht. Zij kan daarbij een waarschuwing
geven, maar ook een geldboete tot 125.000 euro opleggen.
Een gesponsord script over dierenwelzijn
op de dagelijkse soap “Familie” leverde VTM een vrij grote boete op. Dit
verhaal werd geproduceerd in opdracht van GAIA, die ook VTM betaalde. De
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Media (VRM) oordeelde dat deze regeling de
redactionele onafhankelijkheid van DPG Media, de eigenaar van VTM, heeft
geschonden. Vandaar de boete!
Eén van de personages in
de soap, zelf een veganist, hield daarbij een vurig pleidooi voor veganisme en
de bijhorende voordelen voor het dierenwelzijn en de gezondheid. Bij de
aftiteling van Familie, goed voor 800.000 kijkers per dag, zat een expliciete
verwijzing naar GAIA dat meewerkte (en betaalde) aan de totstandkoming van de
aflevering.
Boerenbond vond het opmerkelijk dat een belangengroep als GAIA, tegen
betaling, een vurig pleidooi geeft over dierenwelzijn en een bepaalde
levensstijl promoot als zijnde beter of gezonder en liet dit ook weten aan VTM.
Deze interne communicatie werd echter gelekt naar de media en dat zorgde voor
heel wat verontwaardigde reacties op de “kortzichtigheid” van Boerenbond. De
landbouworganisatie was niet te spreken over de manier waarop een interne
conversatie werd uitvergroot tot een karikatuur.
GAIA en DPG Media zeiden
niet te snappen wat het probleem was. “Wij adverteren al langer bij DPG Media.
We vroegen of er geen andere mogelijkheden waren om onze campagne in de kijker
te zetten en toen kwam het idee om samen te werken bij enkele afleveringen van
Familie. Wij maken gewoon gebruik van die mogelijkheid, zoals ook andere
organisaties doen”, zei Ann De Greef van GAIA toen.
VTM liet op zijn beurt weten dat het met Familie vaak maatschappelijke en
actuele thema’s op de agenda zet. “Daarbij worden soms samenwerkingen
aangegaan, als dat binnen de verhaallijn past. Aangezien duurzaamheid en
veganisme tegenwoordig vaak onder de aandacht komen, wil Familie ook die
thema's belichten. Vandaar dat we hier gekozen hebben voor een samenwerking met
GAIA”, aldus de zender.
Ambtshalve
onderzoek van VRM
De Vlaamse mediaregulator
oordeelt daar anders over. Na de hetze stelde die ambtshalve een onderzoek in
en controleerde alle uitzendingen van Familie in de week van 14 tot 18
september. “We stelden vast dat één van de verhaallijnen verbonden is met de boodschappen
rond dierenwelzijn en dierenrechten vanwege GAIA. Uit ons onderzoek en de
beelden blijkt dat er sprake is van een tijdelijke maar structurele
sponsorovereenkomst met GAIA voor Familie tijdens die desbetreffende week”,
klinkt het.
“We hebben geconstateerd dat de verhaallijn onmiskenbaar het gevolg was van
een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van het sluiten van
een belangrijke sponsorovereenkomst”
aldus Vlaamse Regulator voor de Media
Volgens
VRM wordt het bestaan van die sponsorovereenkomst ook niet betwist door DPG
Media. “We hebben vastgesteld dat de verhaallijn wel degelijk op vraag van de
sponsor werd uitgewerkt en dat die nog niet bestond alvorens GAIA besloot op te
treden als sponsor. Op die manier kunnen we constateren dat deze verhaallijn
niet het gevolg is van een samenloop van omstandigheden, maar onmiskenbaar het
gevolg was van een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van
het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst”, aldus VRM.
De regulator stelt
daarop dat er sprake is van “duidelijke en verregaande beïnvloeding door de
programmasponsor van de inhoud van het gesponsorde programma waardoor de
verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van DPG Media
wezenlijk werden aangetast”. Daarom besloot de VRM een geldboete op te leggen
van 25.000 euro. Het hield daarbij rekening met tal van factoren: de ernst van
de inbreuk, het feit dat de verhaallijn een week lang aanwezig was en dat ze in
meerdere fragmenten per aflevering aan bod kwam, de uitzending in primetime met
hoge kijkcijfers tot gevolg en het bedrag van de sponsorovereenkomst.
2020 was alweer een jaar vol verrassende
wendingen en ingrijpende gebeurtenissen. We kijken even beschouwend achterom en
blikken vooruit op wat komen zal komen. Graag uw antwoorden op de vragen.