Proficiat!
Redactie, foto, film: Bertrand Vande Ginste – info https://sites.google.com/site/foodconsultplus/home
Proficiat!
Redactie, foto, film: Bertrand Vande Ginste – info https://sites.google.com/site/foodconsultplus/home
Emiel Demolder uit Beveren-Aan-Den-Ijzer leerling aan de Slagers-Traiteursschool Diksmuide werd laureaat op de vakwedstrijd ‘EUROBEEF” met zijn ‘koud buffet schotel’. Een beloning na drukke weken van voorbereiding en training.
Deze
vakwedstrijd werd ingericht door de Koninklijke
Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België en vond plaats
tijdens de vakbeurs Meat Expo
in Kortrijk.
Proficiat
Emiel!
Ook enkele mede leerlingen vielen in de prijzen voor hun knap teamwork! … Leer meer>>> (klik hier)
Oud-leerling in de kijker!
De mobiele frituur van Peter Mauws trok samen met Carlo Herpoel uit Heule van de vzw Belgium Aid, Danny De Coninck van het transportbedrijf Decotra uit Tielt en tal van vrijwilligers naar het zwaar getroffen Pepinster.
Daar
deelden ze gratis frieten en frikandellen uit aan de getroffen bevolking. Zes-
tot zevenhonderd pakjes friet hebben ze uitgedeeld. Die waren geschonken door
Lutosa. Daarna is de mobiele frituur nog doorgereden naar
Verviers. Warme maaltijden blijven zeker in de zwaarst getroffen steden en
dorpjes een probleem. Belgischer dan dit kan een oplossing niet zijn. “Velen konden voor het eerst in een week eens
iets warms eten”
1.000
frikandellen , 400 kg frieten, 50 l
sauzen en vele hulpgoederen…
Friturist Peter Mauws van frituur Tivoli in
Ruiselede heeft zijn hart laten spreken en deelde op donderdag
22 juli met twee vrienden gratis frietjes en frikandellen uit aan de
inwoners van Pepinster en Verviers. Bijna tien dagen na de zware overlast ziet
het gebied er nog steeds uit als een oorlogszone. “Veel inwoners hebben in een
week tijd nauwelijks de kans gehad om iets warms te eten. Hun dankbaarheid was
enorm. Dit vergeet ik nooit”, zegt Peter.
“Het was mijn goede vriend Danny De Coninck
van de Tieltse transportfirma Decotra die me belde met de vraag of ik het zou
zien zitten in het rampgebied frietjes te gaan bakken”, doet Peter zijn
verhaal. “Hij was al met een paar opleggers naar daar gereden om hulpgoederen
te brengen en had met eigen ogen gezien dat er nood aan voedsel was. Ook Carlo
Herpoel uit Heule van vzw Belgium Aid stelde zich kandidaat om alles mee in
goede banen te leiden. Na enkele telefoontjes op de nationale feestdag naar
enkele gulle sponsors begon alles vorm te krijgen. Op donderdag 22 juli konden
we met mijn mobiel frietkraam richting Ardennen vertrekken met 400 kilogram
door Lutosa geschonken aardappelen, 1.000 frikandellen en vijf emmers sauzen
van Pauwels. We hadden ook nog enkele bestelwagens met andere hulpgoederen
mee.”
In de vooravond losten de
vrienden de goederen in een zaaltje, waarna ze in het zwaar getroffen Pepinster
een plaatsje voor het frietkraam uitzochten. “Er vormde zich al vlug een flinke
rij”, zegt Peter. “Veel inwoners hadden in een week tijd de kans nog niet gehad
om iets warms te eten. Hun dankbaarheid was enorm. Zo was er een bejaard koppel
dat bijna beschaamd was om een pakje friet te vragen. Ze zeiden dat ze vorige
week het verdriet van hun leven hadden toen ze alles wat ze hadden in het water
zagen verdwijnen. Toen ze ons daar met frietjes zagen staan, zeiden ze dat ze
opnieuw zouden kunnen wenen, maar dan van blijdschap. Daarvoor doen we het, om hen
er weer eventjes bovenop te kunnen helpen.”
Rond 20.30 uur waren er geen
inwoners van Pepinster meer die frietjes wensten. “Met behulp van een lokale
inwoner zijn we toen naar Verviers gegidst, waar we nog tot middernacht de rest
van onze frietjes hebben weggeschonken”, zegt Peter. “In totaal hebben we
duizend mensen eten kunnen geven. Ook daar voelden we alleen maar appreciatie.
We kregen er verhalen te horen van mensen die al een week zonder elektriciteit
zaten en zelfs ’s nachts in de drogende sofa voor hun huis moesten slapen opdat
die niet gestolen zou worden. Schrijnende verhalen. Het leek daar echt even
Sarajevo in de jaren 90. Een echt oorlogsgebied. Als je ziet dat het water zich
als een wildwaterbaan door een straat van zeven meter breed heeft gewurmd...
Het is bijna niet te geloven.”
Peter overweegt zelfs terug te
keren om nog eens frietjes uit te delen. “Ondanks de miserie en vele schade kan
ik die dag omschrijven als een van de mooiste uit mijn leven”, zegt hij. “Onze
plicht, taak, goede daad, hebben we tot een prachtig einde kunnen volbrengen.
Het betekende enorm veel voor de lokale mensen en dat zullen we blijven
koesteren.”
Proficiat voor jullie prachtig initiatief… alle waardering en respect !
Info:
Frituur Tivoli BVBA
Tieltstraat 15
8755 Ruiselede
051 62 48 16
- 0471 47 24 22
info@frituurtivoli.be
Redactie: Bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/
Slagerij Leuridan uit Watou is één van de 52 West-Vlaamse winkeliers die door hun klanten verkozen werd tot ambassadeur van ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’. “We waren heel gemotiveerd om deel te nemen omdat we de korte keten erg belangrijk vinden”, vertelt slager Arne Leuridan.
“Onze dieren van eigen kweek groeien op het ritme van de natuur...en dat
proef je in de kwaliteit van ons vlees. In de winkel en atelier van slagerij
Leuridan te Watou bieden wij u een uitgebreid assortiment vers vlees van eigen
kweek, huisbereide charcuterie, salades, bereide gerechten, kazen en
streekproducten. Ons gamma diepvries- en meeneemproducten maken uw gerechten
helemaal af”, zegt Arne.
Hoe
allemaal begon
Arne Leuridan starte op 19 september 2014 in de slagerij van Paul Plancke, Steenvoordestraat te Watou. Na eerst een jaar te hebben samengewerkt met
Paul nam hij uiteindelijk zelf volledig het heft in handen.
Twee jaar later, kreeg hij de kans om de elektrozaak
Careye-Engels iets verderop in de Steenvoordestraat aan te kopen. In het
voorjaar 2017 openende hij de volledig nieuwe slagerij. Uiteraard blijft hij het huidige concept volgen, het blijft dus een ambachtelijke slagerij met
zelfgekweekt runds- en lamsvlees en huisbereide vleeswaren.
Met de wedstrijd ‘Kei van een
Winkel’ zette de Stedelijke Raad voor
Lokale Economie Poperingse ondernemers in de kijker. Slagerij Leuridan uit
Watou werd als winnaar gekozen. Sinds de opening van de vernieuwde winkel in
2017 heeft Arne Leuridan zijn slagerij ontwikkeld tot een gerenommeerde zaak
waarin de korte keten centraal staat.
De
gedreven Arne
Leuridan is oud-leerling van de Slagers-traiteurschool
van Diksmuide!
Proficiat aan Arne en aan het ganse team!
Info: www.slagerijleuridan.be
Redactie: bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/
Reeds enkele jaren is Slager Philippe Soete van vleesbedrijf ‘Meatier’ uit Schore – Middelkerke hofleverancier van de Rode Duivels (EK, WK , halve finale, vriendschappelijke en kwalificatiewedstrijden) wanneer ze samen komen te Tubeke.
Zo is het
Meatier rundsvlees en Schorenaer hoevekip al enkele jaren een graag geziene
gast bij de rode duivels te Tubeke. De
gedreven Philippe Soete is oud-leerling van de Slagers-traiteurschool van
Diksmuide!
De mensen
van de Belgische federatie kregen een uitgebreide rondleiding door het bedrijf,
maakten kennis met de Meatier runderen, de geweldige Schorenaer hoevekip en
kregen nadien een woordje uitleg van Philippe
Soete voor wat
Meatier staat en voor wat ze willen gaan.
Drie à vier keer per week leveren
“5 kg carpacciovlees, 6 kg varkenswangen, 6 kg kalfsblanket, 100 stuks kip filet, 6 kg soepballetjes van kalf en dan nog wat kippedijenvlees. Zo ziet de doorsnee bestelling voor het team - spelers én staf – eruit. Dat leveren we drie à vier keer per week. Die mannen kunnen goed eten”, zegt Philippe.
“We zijn een familiebedrijf dat zelf onze dieren kweekt. We telen ook een groot deel van het voer zelf. En in de weides zaaien we extra klaver. We hebben voorts nog een eigen ras van hoevekippen, de Schorenaer. En we proberen alles zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Ook de bevalling van runderen. Keizersnedes vermijden we het liefst. Alles voor het beste stukje vlees”, aldus Philippe Soete
Een dikke proficiat aan Philippe, zijn echtgenote Veerle en team!
Info: www.meatier.be
Redactie: bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/
De Koninklijke Landsbond van Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België begeleidt beenhouwers en traiteurs naar het digitale tijdperk
Brussel, 9 juni 2021
Tijdens
de coronacrisis hebben veel consumenten de weg opnieuw gevonden naar
de ambachtelijke beenhouwer hetgeen uiteraard positief is voor
onze sector. In dezelfde periode hebben digitale toepassingen een hoge
vlucht genomen omdat online aankopen/verkrijgen van informatie vaak de enige
mogelijkheid was voor de consument. Veel beenhouwers zijn evenwel nog niet
helemaal vertrouwd met deze digitale toepassingen hoewel dit een belangrijk
aspect geworden is bij het handel drijven.
Daarom
stelt de Koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van
België een reeks webinars voor aan hun leden. Daarin leren de professionele
beenhouwers en traiteurs om zich digitaal te profileren en online klanten aan
te trekken.
Edenred
heeft als digitaal expert en vertrouwde partner van de nationale
beroepsvereniging de webinars op poten gezet en ingevuld. Zo delen ze hun
kennis van de digitaliserende voedingssector met de Beenhouwers.
Olivier Bouquet, algemene directeur van
Edenred België: ‘We vinden het belangrijk om onze partners
te steunen en zijn bovendien in de ideale positie om onze digitale expertise
door te geven. Door middel van deze webinars helpen we lokale ondernemingen
veelzijdiger te zijn en zich aan te passen aan veranderende tijden.’
De
Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België is de
beroepsorganisatie voor ambachtelijke slagers, spekslagers en traiteurs.
Tom
Roelens |
FINN |
+32 4 96 96 94 83 |
Vlaanderen zet lokale voeding op de kaart
Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie, Landbouw en Voeding, en VLAM geven de aftrap voor een initiatief dat het belang en de eigenheid van onze lokale voeding stevig en voor de lange termijn in de kijker zet. Het label “Lekkers van bij ons” zal de komende maanden en jaren breed worden gepromoot op alle plaatsen waar we te maken hebben met voedsel: aan de ingang van winkels en horeca, in de rekken van de supermarkt, op de menukaart,...
Toch gaat dit over meer dan een label. 31
Vlaamse federaties en verenigingen uit de voedingssector, horeca en handel
zetten de schouders onder een brede waaier van tastbare acties die de lokale
voeding in de kijker zetten.
De minister steekt haar enthousiasme over onze lokale voeding niet onder stoelen of banken: “Zowel de Belgische keuken als de basisproducten die er deel van uitmaken behoren tot de absolute wereldtop. Dat is in de eerste plaats de verdienste van degelijk vakmanschap, in alle geledingen van onze voedingsindustrie. Dat verdient meer aandacht en applaus. Het voorbije coronajaar was de waardering en belangstelling voor onze lokale economie en lokale voeding bijzonder groot. Noodgedwongen gingen we allen meer aan het fornuis staan. Tegelijk keken we reikhalzend uit om ons te laten verwennen door onze horeca. Dit momentum nemen we stevig vast om producten van eigen bodem sterker dan ooit naar voren te schuiven.”
Vlaams minister Hilde Crevits bracht, in
samenwerking met VLAM, alle sectorverenigingen en federaties rond de tafel met
één doel: We zetten de lokale voeding op de kaart zoals dat nog nooit eerder
werd gedaan. “Het ontwerpen van een logo is slechts een eerste stap, de kunst
bestaat erin om te overtuigen en alle betrokken partners met de neus in
dezelfde richting te krijgen. De alliantie die we hiervoor konden aanspreken is
ongezien. Dit is geen stunt of eenmalige actie, het is de aftrap van een
project dat we op lange termijn willen doorzetten.”
Dit is zonder meer de meest omvangrijke en
ingrijpende campagne voor lokale voeding die we al ooit zagen in Vlaanderen.
Dit vergde een intensieve samenwerking van federaties binnen uiteenlopende
sectoren, van landbouw en horeca tot handel. Vijf belangrijke “werven” vormen
de pijlers van deze campagne: het Algemeen Boerensyndicaat, de Boerenbond,
Fevia Vlaanderen, Horeca Vlaanderen en Unizo.
De komende maanden zal er ingezet worden op het
werven van ambassadeurs, het uitwerken van educatieve projecten en de maand van
lokale voeding.
Retailers, horeca-uitbaters, verwerkers en
producenten die zich engageren, zullen het gemeenschappelijk label ‘Ambassadeur
Lekker van bij ons’ gebruiken. Hiervoor zijn fysieke en digitale dragers
gemaakt waaronder een raamsticker, een muurplaat, een toogdisplay en een
kledingpin. Naast het nieuwe label dat snel overal zal opduiken op onder meer
de deur van de slager en het café en op de menukaart van het restaurant, zullen
ook supermarkten aan de slag gaan met hun rayons, promostand en -folder. Verder
loopt er nu al een onderzoeksproject om alle opleidingen in kaart te brengen en
in de lessenpakketten te integreren, Zo wordt een brede waaier aan educatieve
communicatie opgezet over lokale voeding. Daarnaast wordt mei vanaf 2022 de
maand van producten van bij ons. Tijdens deze maand zal de hele keten lokale
voeding extra in de kijker zetten.
Vier bedoelingen staan voorop: fierheid voor lokale voeding aanwakkeren, voorkeur voor deze producten, de herkenbaarheid van het lokale product verhogen en zowel de consument als de professional bewuster doen kiezen voor producten van bij ons
Het nieuwe label werd vandaag door de minister
onthuld bij brouwerij De Hoorn / Palm in Steenhuffel. Palm is de eerste
gehonoreerde ambassadeur van het label, waarna velen zullen volgen. “Dat gaan
er snel vele honderden worden, over heel Vlaanderen,” verzekert Filip Fontaine.
Als algemeen directeur van VLAM is hij de stuwende kracht achter het
initiatief: “Elke ondernemer die lokale voeding produceert, verkoopt, verwerkt
of serveert, en fier is om dat in het vaandel te voeren, kan het
ambassadeurschap online aanvragen en het label gebruiken. Dit werd bewust zeer
laagdrempelig gehouden. Gegadigden kunnen dit aanvragen via het platform voedselverbindtboerenburger.be.”
(*) Dit project berust op de actieve
samenwerking tussen VLAM, het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse
Overheid, Algemeen Boerensyndicaat, Belgische Confederatie van de
Zuivelindustrie, Belgapom, BioForum, Boerenbond, Belgische Kalfsvleessector,
Comeos, Federatie van het Belgisch Vlees, Fenavian, FERM, Fevia Vlaanderen,
Groene Kring, Horeca Vlaanderen, Jong ABS, Landsbond der Beenhouwers, Landsbond
Pluimvee, Nationaal Verbond van Eierhandelaars, Nationaal Verbond van
Pluimveeslachthuizen, Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties, Federatie van
de Belgische groenteverwerking, Rederscentrale, UNIZO/Buurtsuper.be, Vereniging
van Industriële Pluimveeslachthuizen van België, Federatie van Vishandelaars,
VISGRO, Steunpunt Streekproducten, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten
en Vereniging van de Vlaamse Provincies.
WAT WIJZIGT ER ?
Helaas kunnen ook dit jaar de voorjaarsinfoavonden niet live doorgaan!
Daarom organiseren wij op:
De avonden starten om 20 uur en u
kan HIER inloggen.
PROGRAMMA
Tot kijk!
Namens het bestuur.
De Nationale Voorzitter,
Ivan Claeys