Hoge Gezondheidsraad heeft nieuw advies...
Bron: Het Nieuwsblad 28/04/2021
Goran Lowie aan het werk in ‘zijn’ bib
Oud-leerlingen Slagers-traiteursschool – Diksmuide in de kijker…
De limoncello viel in de smaak te
vallen bij de consumenten en in 2020 werd het assortiment uitgebreid met een
arancello (op basis van sinaasappels) en een pomocello (op basis van
pompelmoes). Alle drie de digestiefjes stuurde Cris op naar Londen en alle drie
wonnen ze een zilveren medaille. “Het was de eerste keer dat we aan een
wedstrijd deelnamen. We waren eigenlijk vooral benieuwd hoe onze drank zou scoren
in vergelijking met de rest van de wereld en zeker tegenover de Italiaanse
inzendingen… het land van de limoncello. Het resultaat heeft onze verwachtingen
ver overtroffen. We zijn heel blij met de bevestiging en zullen op de
ingeslagen weg verder blijven gaan", gaat Cris verder. “In tegenstelling
tot andere wedstrijden voor sterke dranken, waar distillatievermogen en
technische expertise een grote rol spelen, draait het in Londen vooral om de
smaak en de drinkbaarheid. De London Spirits Competition beloont de dranken die
de consumenten eigenlijk ook echt willen kopen. De score van 88 % voor
kwaliteit bevestigt bovendien onze keuze voor artisanaal fabriceren”, zegt Cris
Het assortiment werd in 2020
uitgebreid met een pomocello en een arancello
De producten van Belgian zijn
ondertussen bij verschillende verdelers in Vlaanderen terug te vinden. De drank
is niet te verkrijgen in de supermarkt. Wie de drie awardwinnende
lekkernijen eens wil proeven kan via de webshop www.genietmetmate.be een geschenkverpakking kopen
met daarin van elke soort een flesje van 350 milliliter.
Proficiat en verder veel succes!
Bron: HLN
Redactie: Bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/
Ben jij uitbater van een slagerij/speciaalzaak en heb je een ruim assortiment lokaal geproduceerd vlees? Slaag je erin om het vlees en de vleeswaren mooi te doen opvallen? Hecht je belang aan de creatieve inrichting van je vleestoog? Heb je oog voor topkwaliteit en winkelbeleving?
Dan
maak jij kans om de titel van Mooiste Vleestoog 2021 te winnen. Schrijf je in
tot en met 6 april en ga lopen met de eer én een mooie prijzenpot!
DANKJEWEL
VOOR JE INSPANNINGEN!
Dagelijks lever jij met je zaak inspanningen om verse, lokale producten in de kijker te zetten. Je hebt een passie voor producten van bij ons en je weet als geen ander dat een uitnodigende verstoog het beste lokmiddel is voor je zaak. Door producten van bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag naar lokale producten. Ook tijdens de moeilijke coronatijden weten jouw klanten dat ze steeds op jouw zaak kunnen rekenen voor een ruim aanbod aan vers, kwalitatief vlees van bij ons. Om jou hiervoor te belonen en ter promotie van Belgisch runden varkensvlees, organiseert VLAM de wedstrijd “de Mooiste Vleestoog”.
WIE KAN MEEDOEN?
De wedstrijd staat open voor alle zelfstandige slagers en speciaalzaken met een vleestoog die trots zijn op hun vleesassortiment. Extra punten zijn weggelegd voor de togen waarin producten creatief gepresenteerd worden, voor een klantvriendelijke bediening en voor verantwoordelijken die uitblinken in productkennis.
WAT KAN JE WINNEN?
Als winnaar ontvang je een
cheque van €1.000 voor de aankoop van Belgisch rund en varkensvlees, heel wat
media-aandacht en nog andere leuke prijzen.
Je kan je inschrijven tot en met dinsdag 6
april. Na een eerste selectie op basis van de ontvangen
kandidaturen, volgt er een bezoek van mystery shoppers die bepalen wie een
plaatsje krijgt in de finale. Een jury bezoekt de finalisten en kiest de
uiteindelijke winnaar. De winnaar van de Mooiste Vleestoog 2021 wordt in de
bloemetjes gezet in hun zaak, onder de aandacht van lokale pers.
Meer info en
voorwaarden op
Redactie: Bertrand Vande Ginste
- https://sites.google.com/site/foodconsultplus/
‘HOE BEREID IK VLEES’ 2de druk (NL – Fr) … is er
Uitgeverij mjPublishing in
samenwerking met ‘De Landsbond der Beenhouwers,
Spekslagers en Traiteurs van België’, ‘VLAM’ en ‘Lekker van bij ons’ starten
met een exclusieve verkoopactie via de beenhouwer-traiteur!
Deze leesbare bijbel over vers vlees en fijne vleeswaren, vleesbereidingstechnieken en recepturen is een gewijzigde heruitgave van de eerste druk in 2009, een bewijs dat Hoe bereid ik vlees nog steeds gesmaakt wordt en dat jong en oud wil weten welke basisbereidingstechniek toegepast kan worden op elke soort vers vlees.
In deze 2de druk worden ook thema’s als voedingswaarde en gezondheid, duurzaamheid in de vleessector, foodpairing® en kwaliteit en voedselveiligheid in de sector toegelicht.
Praktisch:
Hoe bereid ik vlees 2de druk wordt exclusief verdeeld via de beenhouwer-traiteur en dit zolang de voorraad strekt.
Als beenhouwer-traiteur kan u dit handige vleesboek bestellen om te verkopen aan de klanten voor € 9,95 per exemplaar. U bestelt steeds per 10 exemplaren die mooi verpakt zitten in een toonbankdisplay.
In elke display zal tevens een nieuwe bestelbon toegevoegd worden zodat u tijdig kan bijbestellen en dit zolang de voorraad strekt. U betaalt per display van 10 exemplaren (verzendkosten en btw inbegrepen) € 88,50 op het rekeningnummer van mjPublishing (verdeler van de boeken). Vooraf betalen is verplicht!
Na ontvangst van de betaling wordt de
bestelling verzonden.
Al deze info staat ook op de bestelbon die tevens in het magazine ‘De Belgische Beenhouwerij” afgedrukt of digitaal (klik hier)
Aarzel niet en bestel vandaag nog uw toonbankdisplay bij carine.vos@landsbond-beenhouwers.be. Vul bestelbon volledig in zodat mjPublishing zowel uw leveringsadres als facturatieadres meteen ontvangt.
U kan de bestelbon ook faxen naar
02/736.64.93 t.a.v. Carine Vos.s.
In het kader van het vakartikel ‘WORSTEN IN NATUURDARM… Succes verzekerd’ voor het vakartikel ‘De Belgische Beenhouwerij’ (Nl – Fr), editie maart waren de leden van de technische dienst van de Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België(*) te gast bij Luc Van der Jeugt en Johan Verniers samen met zijn echtgenote Ann Van der Jeugt.
VAN
DER JEUGT (VDJ) EEN FAMILIEBEDRIJF MET EEN LANGE TRADITIE…
Sinds kort na Wereldoorlog II is de familie Van der Jeugt
(VDJ)
gepokt en gemazeld in de verwerking van natuurdarmen.
In de loop der jaren is de markt voor VDJ steeds
internationaler geworden.
Natuurdarmen werden lang lokaal geproduceerd, verwerkt,
gesorteerd en geleverd. Maar al in de zeventiger jaren werd een deel van de
productie in landen als Tunesië of Portugal gehuisvest. In de jaren negentig
weken we uit naar Polen en sinds 2010 werken we ook met Chinese partners om
onze onafhankelijkheid en kwaliteitscontrole te bewaren.
Het sorteren en de distributie bleven lange tijd in het
landelijke Daknam (thuishaven van VDJ), maar in het zog van de
professionalisering en schaalvergroting in de sector werd in 1995 een
gloednieuw distributiecentrum opgezet op het industrieterrein van de
Waaslandlaan te Lokeren.
Al deze veranderingen wijzigden echter niets aan het
uitgangspunt: natuurdarmen zijn een
puur natuurproduct. De kennis van dat product is essentieel en de zaak ging
over van vader op zoon op dochter en schoonzoon. De opgedane kennis bleef in
het bedrijf, net als de familiale aanpak van de dienstverlening, om de klant
met kennis en ervaring bij te staan om de beste oplossing te vinden.
Tegelijk werd de groei en de wereldwijde expansie, de
rationele bedrijfsvoering en de vragen van de markt gekoppeld aan die
ambachtelijke aanpak. Dat is wat VDJ wil blijven doen.
VDJ – Van der Jeugt
Waaslandlaan 8B
9160 Lokeren, België
Tel. +32 (0)9 348 16 20
(*) Leden van de BB Technische Dienst:
Em. Prof. dr. ir. Hubert Paelinck- KU Leuven / Norbert Van Speybroek – adviseur / Bertrand Vande Ginste- Ere Vakleraar Slagers-Traiteursschool Diksmuide
Redactie: Bertrand Vande Ginste - https://sites.google.com/site/foodconsultplus/
Nous lançons en effet une action de vente exclusive par l’intermédiaire du boucher-traiteur !
N’hésitez pas à commander dès aujourd’hui votre présentoir de comptoir à
carine.vos@federation-bouchers.be
Complétez entièrement le bon de commande, de manière à ce que mjPublishing reçoive directement à la fois votre adresse de livraison et votre adresse de facturation. Vous pouvez aussi faxer le bon de commande au 02/736 64 93, à l’attention de Carine Vos.
Een gesponsorde verhaallijn over dierenwelzijn in de dagelijkse soap Familie, levert VTM een behoorlijk gepeperde factuur op. Die verhaallijn was er gekomen op vraag van GAIA die VTM daarvoor ook betaalde. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) oordeelt dat deze overeenkomst een aantasting inhoudt van de verantwoordelijkheid en redactionele onafhankelijke van DPG Media, de eigenaar van VTM, en legt daarom een boete op van 25.000 euro.
De Vlaamse Regulator voor de Media is de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media. In die hoedanigheid controleert het onder meer of de Vlaamse media zich houden aan de reclameregels. De VRM kan ambtshalve een procedure opstarten wanneer het denkt dat bepaalde regels overtreden zijn, maar het kan dit ook doen op basis van een klacht. Zij kan daarbij een waarschuwing geven, maar ook een geldboete tot 125.000 euro opleggen.
In september vorig jaar zond de populaire VTM-soap een
verhaallijn uit over veganisme.
Eén van de personages in
de soap, zelf een veganist, hield daarbij een vurig pleidooi voor veganisme en
de bijhorende voordelen voor het dierenwelzijn en de gezondheid. Bij de
aftiteling van Familie, goed voor 800.000 kijkers per dag, zat een expliciete
verwijzing naar GAIA dat meewerkte (en betaalde) aan de totstandkoming van de
aflevering.
Boerenbond vond het opmerkelijk dat een belangengroep als GAIA, tegen
betaling, een vurig pleidooi geeft over dierenwelzijn en een bepaalde
levensstijl promoot als zijnde beter of gezonder en liet dit ook weten aan VTM.
Deze interne communicatie werd echter gelekt naar de media en dat zorgde voor
heel wat verontwaardigde reacties op de “kortzichtigheid” van Boerenbond. De
landbouworganisatie was niet te spreken over de manier waarop een interne
conversatie werd uitvergroot tot een karikatuur.
GAIA en DPG Media zeiden
niet te snappen wat het probleem was. “Wij adverteren al langer bij DPG Media.
We vroegen of er geen andere mogelijkheden waren om onze campagne in de kijker
te zetten en toen kwam het idee om samen te werken bij enkele afleveringen van
Familie. Wij maken gewoon gebruik van die mogelijkheid, zoals ook andere
organisaties doen”, zei Ann De Greef van GAIA toen.
VTM liet op zijn beurt weten dat het met Familie vaak maatschappelijke en
actuele thema’s op de agenda zet. “Daarbij worden soms samenwerkingen
aangegaan, als dat binnen de verhaallijn past. Aangezien duurzaamheid en
veganisme tegenwoordig vaak onder de aandacht komen, wil Familie ook die
thema's belichten. Vandaar dat we hier gekozen hebben voor een samenwerking met
GAIA”, aldus de zender.
De Vlaamse mediaregulator
oordeelt daar anders over. Na de hetze stelde die ambtshalve een onderzoek in
en controleerde alle uitzendingen van Familie in de week van 14 tot 18
september. “We stelden vast dat één van de verhaallijnen verbonden is met de boodschappen
rond dierenwelzijn en dierenrechten vanwege GAIA. Uit ons onderzoek en de
beelden blijkt dat er sprake is van een tijdelijke maar structurele
sponsorovereenkomst met GAIA voor Familie tijdens die desbetreffende week”,
klinkt het.
“We hebben geconstateerd dat de verhaallijn onmiskenbaar het gevolg was van een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst” aldus Vlaamse Regulator voor de Media
Volgens
VRM wordt het bestaan van die sponsorovereenkomst ook niet betwist door DPG
Media. “We hebben vastgesteld dat de verhaallijn wel degelijk op vraag van de
sponsor werd uitgewerkt en dat die nog niet bestond alvorens GAIA besloot op te
treden als sponsor. Op die manier kunnen we constateren dat deze verhaallijn
niet het gevolg is van een samenloop van omstandigheden, maar onmiskenbaar het
gevolg was van een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van
het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst”, aldus VRM.
De regulator stelt daarop dat er sprake is van “duidelijke en verregaande beïnvloeding door de programmasponsor van de inhoud van het gesponsorde programma waardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van DPG Media wezenlijk werden aangetast”. Daarom besloot de VRM een geldboete op te leggen van 25.000 euro. Het hield daarbij rekening met tal van factoren: de ernst van de inbreuk, het feit dat de verhaallijn een week lang aanwezig was en dat ze in meerdere fragmenten per aflevering aan bod kwam, de uitzending in primetime met hoge kijkcijfers tot gevolg en het bedrag van de sponsorovereenkomst.
Bron: Vilt / De Morgen / Food & Meat
SOIRÉE D'INFORMATION VIRTUELLE
Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne
alimentaire (AFSCA)
AFSCA - Intro - soirée d'information virtuelle
1.Responsabilités concernant l’ information des
consommateurs
2.Rapport d’activités: TOP 3 NC
2.1. La Communication orale ou écrite des allergènes
pour les clients
2.2. La bonne hygiène…
2.3. L’analyse de la viande hachée
3.Stratégie de formation – new
4.Différence autorisation (DIS) vs agrément (TRA)
VIDEO’S
Info: